Shimano Dura-Ace 9100/9150
De nieuwe Shimano Dura-Ace 9100: Je mag en kan toch wel zeggen dat de mensen bij Shimano niet bepaald stil hebben gezeten de afgelopen tijd! Wat hebben ze toch weer een snaar strakke onderdelen groep neer gezet met de nieuwe Dura-Ace groep! Vaak zagen we bij de Shimano Dura-Ace groep toch wel een kleur die een beetje een nette uitstraling had. Bijvoorbeeld had de voorganger van de Dura-Ace 9100 groep, een kleuren combinatie van zwart met chroom. Chroom is een kleur die je vaak zag in de Dura-Ace groepen van de afgelopen jaren. Maar deze keer niet! Deze keer knalt Shimano eruit met een geheel zwarte kleur samenstelling. En dit ziet er heel erg wreed uit!
Met het robuuste crankstel zie je echt dat ze kijken naar wat de nieuwe trend is van de nieuwe fietsen. Oversized buizen is namelijk bij de meeste modellen veelal te zien. Dit is echt de nieuwe trend. En daar speelt Shimano heel goed op in met de nieuwe Dura-Ace. Wat er ook erg mooi is aan het nieuwe Shimano Crankstel, het is opnieuw sterker geworden! Daardoor is dit crankstel samen met een hoogwaardig frame de ideale combinatie. Elke trap is raak! Wat ook een mooie optie is bij het crankstel. Is dat sinds dit jaar het crankstel ook verkrijgbaar is met een ingebouwde powermeter. Hoe gaaf is dat?!
Derailleurs
De nieuwe shadow achter derailleur is uitgerust met direct mount voor een stijvere basis, daardoor schakelt de nieuwe derailleur nog beter. Door de nieuwe kabels die Shimano speciaal heeft ontwikkeld voor de nieuwe Dura-Ace groep, de zo gehete “polymeer coating” zorgt ervoor dat het allemaal nog beter schakelt dan zijn voorganger. Met de nieuwe achter derailleur kun je zelfs probleemloos schakelen tot 30 tanden achter zonder dat je er een derailleur met een lange kooi op hoeft te zetten. Bij de voorderailleur heeft Shimano gekozen voor een aangepaste kabelgeleiding, waardoor deze echt vele malen beter schakelt dan zijn voorgangers. Vooral de kracht die geleverd moet worden bij het schakelen is veel lager.
Remmen
er zijn 2 soorten remmen, de normale velgrem en de hydraulische schijfrem. Het geen wat veranderd is bij de velgrem, is dat ze de remklauw wat slanker hebben gemaakt. Hierdoor kan er zonder problemen een 28mm brede band gemonteerd worden. Dit is een nieuwe trend in de race wereld. Door het dual pivot systeem blijft de Shimano rem nog altijd optimaal werken onder alle weersomstandigheden. Iets wat we steeds meer zien in de race wereld is de hydraulische schijfrem. Het grote voordeel van een schijfrem is dat je veel gedoseerde kunt remmen. het mooie van een schijfrem is ook dat de velgen niet warm worden tijdens het afdalen en dat je band daardoor kan klappen. Dit is iets wat best wel eens voorkomt in een afdaling. Het mooie van de schijf van Shimano is dat die door het zogeheten Ice-Technology uitvoering de schijf heel goed zijn warmte kan afvoeren waardoor het remvermogen optimaal blijft. Ook heeft Shimano de hendel van vooral het hydraulische systeem zo aangepast dat die qua groten eigenlijk niks meer verschilt met de normale hendel. Het reservoir in de hendel is kleiner geworden maar heeft nog steeds de optimale rem druk voor het systeem.
DI2 (elektronisch)
Ook op elektronisch gebied is er weer genoeg te vertellen over de nieuwe Dura-Ace groep. De Dura Ace 9150 serie is de DI2 variant van de nieuwe Dura-Ace . Ook deze elektronische uitvoering is verder doorontwikkeld. De shifters zijn gelijk geworden aan de mechanische versie. Ook zijn zowel de voor als de achter derailleur uitgevoerd met nieuwe technologie, waaronder Shimano Synchronized Shift in de varianten Full en Semi. Maar wat is Shimano Synchronized shift nou eigenlijk? Het was al toegepast bij de nieuwe XTR onderdelen groep van de mountainbike. Maar nu dus ook bij de nieuwe Dura-Ace. Dit is overigens ten alle tijden gewoon programmeerbaar. Je kunt hiermee instellen dat als je bijvoorbeeld op de kleinste blad voor rijdt, dat als je dan achter terugschakelt naar kleinere tandwielen dat op een bepaald moment (dit stel je zelf in op welk tandwiel dit is) de voor derailleur automatisch overschakelt naar het buitenblad.
Dan zijn we aangekomen bij het laatste onderdeel. Zeker niet onbelangrijk, De wielen. Wielen zijn een belangrijk aspect bij een racefiets. Shimano komt deze keer echt met een hele strakke lijn Dura-Ace wielen!
De Dura-Ace C24 is erg licht van gewicht. En is het ideale klim wiel voor in de bergen. Dan heb je nog de C40 nieuw in de collectie van de wielen. Dit is een heel allround wiel set. Een wiel wat niet onder de “windvangers” valt. Een zeer stabiel en uitgebalanceerd wiel. Voor elk terrein geschikt! Dan hebben we nog de C60 een super aerodynamisch wiel, een wiel voor de echte snelheidsduivel! Het wiel is nog stijver dan zijn voorgangers. Door de asymmetrische velg wordt het niveau qua aerodynamicaecht weer verder omhoog getild! De wielen zijn te verkrijgen in de normale clincer variant en de tube en tubeless variant. En zowel in de schijf als de normale velgrem. Dus de keuze is reuze!
Conclusie
Dit is een groep waar Shimano weer een grote stap heeft gerealiseerd. Een groep die de toekomst uitstraalt op alle gebieden. Wij hebben deze groep al op meerdere fietsen mogen monteren. Zowel de mechanische als de elektronische. Dit is echt een upgrade voor elke racefiets! Het design, vormgeving en kleurstelling. Alles klopt aan de nieuwe Dura-Ace 9100 groep van Shimano. Het niveau van schakelen is bij de nieuwe Dura-Ace zo hoog. Dit is echt een genot om mee te rijden! Mocht je interesse hebben in een nieuwe dura-ace groep op je fiets, neem gerust contact met ons op.