tescommas

Walter, Wijnand, Gideon en Jan Peter

BaBa800: vier fietsvrienden fietsen in drie dagen van Basel naar Barneveld

Het was ergens in april toen Het2Wielerhuis opmerkte dat er iets stond te gebeuren bij een groepje fietsvrienden. Een viertal gravelbikes moesten voor juni tiptop in orde zijn en ook aan de kleding mocht het niet liggen. Daarom vertelden Walter, Wijnand, Gideon en Jan Peter meer over het aankomende avontuur: BaBa800.
BABA800 2

“Het is gewoon leuk om gekke dingen te doen,” zegt Walter de Graaf. De Barnevelder was de initiatiefnemer van het idee om van Basel naar Barneveld te fietsen. “Het oorspronkelijke idee was om dit zo rap mogelijk te doen: 800 kilometer inclusief bivak.” Maar al snel was duidelijk dat de tocht een andere invulling zou krijgen. “Na een aantal fietsvrienden gepolst te hebben, zijn we in januari bij elkaar gekomen om de verwachtingen met elkaar te delen. Want wanneer je dit niet doet, kan een  reis als deze alleen maar tegenvallen.” Het gesprek resulteerde uiteindelijk in een duidelijk plan: in één dag met de trein naar Basel en in drie dagen terugfietsen. En voor het geval dat: een reservedag!

Bepakt en bezakt

En zo vertrokken de mannen bepakt en bezakt en goed getraind. De reis begon met een onverwachte hindernis: uitstappen op het verkeerde station. “We hadden nog geen meter gefietst en zaten al verkeerd,” lacht Jan Peter. Op de reisdag werd meteen 100 kilometer gefietst om zo de overige 3 dagen nog 230 kilometer over te houden. Een flinke opgave, maar de mannen waren ervan overtuigd hier een succes van te maken. “Je voelt echt alles, maar als je goed bent voorbereid, kun je dat prima aan,” vertelt Walter. De tweede dag bracht nieuwe uitdagingen. “Het weer was echt slecht: regen en kou maakten het lastig,” zegt Wijnand. Het viertal moest regelmatig improviseren, zoals toen ze in een authentieke Duitse campingkantine belandden, omdat andere eettentjes niet gevonden werden. Of het moment toen alleen het chique Marriott Hotel nog beschikbaar was. “We hadden prachtige kamers, maar er was geen juiste fietsenstalling,” vertelt Jan Peter. “Uiteindelijk mochten de fietsen als uitzondering mee naar de kamer. Maar het hotel wist niet hoe vies ze waren door het slechte weer. Het leverde een mooi verhaal op.”

Verrassend uitdagend

De route, grotendeels voorbereid door Wijnand, bleek verrassend uitdagend. “Het idee was eerst om de tocht met racefietsen te doen, maar door de grindpaden en obstakels bleek de gravelbike een veel betere keuze.” Ondanks lekke banden, zoals die van Jan Peter op de eerste dag, en technische uitdagingen bleef de groep positief. “Als je een groep gelijkgestemden hebt, regel je dat gewoon samen,” zegt Walter. Naast fysieke uitdagingen waren er ook momenten van frustratie. “In het Ruhrgebied moesten we een route aanpassen vanwege de drukte en slechte infrastructuur. Dat leidde tot irritaties, vooral toen we bij een stoplicht te demonstratief stopten,” vertelt Wijnand met een glimlach.

Groepsdynamiek

De groepsdynamiek speelde een grote rol in het succes van de tocht. “Je ziet meteen wie het moeilijk heeft en je springt dan bij. We hebben elkaar echt door de zware momenten heen geholpen,” zegt Walter. De mannen hielden de sfeer er goed in mede door hun gezamenlijke doel en humor. “Het hoort er gewoon bij. Je leert van die momenten en kijkt alweer uit naar de volgende dag,” vervolgt hij.
BABA800 5
Want een nieuwe dag brengt weer mooie momenten met zich mee. Zo herinneren de mannen zich hoe bijzonder het was om op een prachtig gedeelte van de route twee uur lang vol te koersen en toch van de omgeving te genieten. “We reden met vier man achter elkaar in een rap tempo en we waren volledig stil,” stelt Gideon.

Na drie dagen vol avontuur bereikten de mannen Barneveld. Met een gemiddelde van 30 kilometer per uur, (ondanks de zware omstandigheden), kijken ze trots terug op hun prestatie. “Het was avontuur in de breedste zin van het woord,” zegt Gideon. “Van technische uitdagingen tot groepsvorming en maximaal genieten. Alles kwam samen.”

Of de mannen nogmaals in de trein stappen voor deze rit vanuit Basel kunnen ze heel duidelijk zijn: “Dit exacte plan niet! Volgens mij moet je dingen niet twee keer doen. Dat kan alleen maar tegenvallen,” legt Walter uit. “Maar er ontstaan natuurlijk wel weer nieuwe ideeën. Zo zijn we benieuwd naar hoever we kunnen komen in één rit met de racefiets bijvoorbeeld.”

Gewoon doen

Kortom, plannen genoeg, waarbij de mannen samen nog afsluiten met een paar gouden tips. “Wanneer je dit soort ideeën hebt, moet je het gewoon doen! Er is namelijk altijd wel een reden om het niet te doen. Maak daarnaast de groep niet te groot en zorg dat het thuisfront erachter staat, want inclusief training gaat er veel tijd inzitten. Dus: (goed) voorbereiden en gaan!”