Herman Koot – Project ONE
Twee jaar lang was Herman Koot opzoek naar de perfecte opvolger van zijn Trek Madone uit 2014. Vele mogelijkheden hebben de revue gepasseerd, maar ‘liefde op het eerste gezicht’ was er nog niet. Totdat Trek in juni van dit jaar de nieuwe Trek Émonda introduceerde. Zij slaagden er niet alleen in om een glimlach op Herman zijn gezicht te krijgen, maar ook om de lichtste klimfiets sneller dan ooit te maken.
Om dit alles te realiseren heeft Trek meer dan 250 prototypen ontwikkeld waarna zij uiteindelijk de perfecte balans tussen snelheid en lichtgewicht vonden. Tegelijkertijd is hiermee de befaamde rijkwaliteit van de Émonda behouden. De Émonda is verschenen in zowel de SLR als de SL variant. Herman koos voor de Trek Émonda SLR7 met het nieuwste OCLV800 carbon waar de SL variant over het vertrouwde OCLV500 carbon beschikt. Beide hebben dezelfde framevormen voor dezelfde aerodynamische prestaties en een T47 bracket voor optimale prestaties en onderhoudsmogelijkheden. Bij de SL variant zijn de kabels vrijwel geheel verborgen en bij de SLR zijn deze zelfs volledig intern verwerkt voor een clean uiterlijk en nog meer aerodynamica. Daarnaast kiest Trek voor een H1.5 geometrie waarmee prestatiegerichte rijders een krachtige, aerodynamische zithouding kunnen vinden.
Deze gezamenlijke eigenschappen zorgden ervoor dat Herman de basis voor zijn nieuwe fiets gevonden had. De ultieme combinatie van zijn wensen moest tot stand komen in de Project One omgeving van Trek. ‘Als je jezelf een bijzondere fiets cadeau doet, dan vind ik het ook wel heel mooi dat je de fiets jouw eigen details kan geven, waardoor het echt een unieke fiets is’ legt hij uit. ‘Andere merken geven je wel de opties wat betreft de afmontage, maar nu is ook de lak helemaal naar mijn smaak. De doorzichtige smoke lak, waarbij je het carbon kan zien vind ik echt heel erg mooi. Hierdoor zie je door de lak heen de technologie van het carbon’
De eerste kilometers zijn inmiddels verreden en Herman is nog altijd enthousiast. ‘Voor mijn idee is de Émonda nog veel comfortabeler en vergevingsgezinder dan ik had verwacht. Zeker wanneer ik artikelen hierover las’ legt hij tevreden uit. ‘De fiets voelt horizontaal stijver aan, waardoor ik meer rendement heb van mijn eigen inspanningen. Terwijl toch het comfort prettiger aanvoelt als bij mijn huidige Madone. Zelfs nu met schijfremmen afgemonteerd is de fiets alsnog lichter’. In juni gaat de nieuwste aanwinst, wanneer het evenement mag doorgaan, mee naar Frankrijk waar Herman voor de 6e keer deel zal nemen aan de Alpe d’HuZes. ‘De schijfremmen gaan denk ik een hele mooie aanvulling worden. In een steile afdaling, en zeker als het iets vochtig is, kom je toch iets te kort met velgremmen. Dat gaat nu een stuk veiliger worden.’
Uiteraard zijn zowel Roy als Janko binnen Het2Wielerhuis volledig op de hoogte van alle mogelijkheden. Op deze manier kunnen zij liefhebbers zoals Herman voorzien van het juiste advies over deze nieuwste, veel besproken en erg goed ontvangen, racefiets van Trek.