De nieuwe Trek Émonda-modellen – Nu bij ons in de winkel!

Nog maar net gepubliceerd via www.trekbikes.com en nu al bij ons in de winkel: De nieuwe Émonda modellen van Trek. Lees er alles over in onderstaand persbericht of kom eens langs in onze winkel. Als wij alvast een korte samenvatting mogen geven; ‘Een fiets waar de Trek liefhebber al even op zat te wachten, met oog voor detail!’

Trek introduceert gloednieuwe aero Émonda-modellen

Harderwijk- Vandaag introduceert Trek de snelste klimfiets ooit, een volledig nieuwe Émonda met aerodynamische buisvormgeving. Een belangrijke vernieuwing voor het Émonda platform en het maakt de lichtste klimfiets van Trek sneller dan ooit, terwijl het framegewicht onder de 700 gram blijft.

Aerodynamische kamfoil framevormen bij racefietsen zijn vaak zwaar en rijden minder prettig. Na meer dan twee jaar ontwikkeltijd, 250 prototypen en het creëren van een lichtere carbon-layup (OCLV 800) hebben Trek-ingenieurs de perfecte balans gevonden tussen snelheid en lichtgewicht. Dit alles met behoud van de befaamde rijkwaliteit waar Émonda zo bekend om staat.

Het ontwikkelteam van Trek heeft in nauwe samenwerking met de renners van het Trek-Segafredo racing team de moeilijkste en zwaarste bergpassen beklommen met de nieuwe Émonda. Daarmee is bewezen dat de geheel nieuwe aero Émonda SLR aantoonbaar sneller is op steile beklimmingen als op het vlakke.

Snelle en slimme ontwerpdetails

De geheel nieuwe Émonda-modellen hebben een verborgen kabelgeleiding, worden geleverd met nieuwe aerodynamische Aeolus-wielen en de Émonda SLR wordt geleverd met een Aeolus RSL stuur-stuurpen combo die speciaal daarvoor is gebouwd. Bovendien zet de H1.5-geometrie van Émonda, ontwikkeld met het Trek-Segafredo pro-wielerteam, de rijder in de optimale aerodynamische racepositie. De Shimano en Sram onderdelengroepen zijn op beide modellen terug te vinden met zowel mechanisch als elektronisch schakelen. Alle Émonda’s worden standaard afgemonteerd met hydraulische schijfremmen.

OCLV 800

Het SLR frame is gemaakt van de geheel nieuwe 800 Series OCLV Carbon, weegt minder dan 700 gram en levert aanzienlijke snelheidsvoordelen dankzij het aerodynamische ontwerp. In vergelijking met zijn voorganger is de Émonda SLR 60 seconden per uur sneller op het vlakke en 18 seconden per uur sneller bij een helling van 8,1% (de gemiddelde hellingsgraad van Alpe d’Huez). De 800 Series OCLV Carbon is de lichtste en best presterende carbon lay-up tot nu toe van Trek. Het is 30% sterker dan eerdere OCLV Carbon-laminaten, maar net zo stijf, waardoor Trek-ingenieurs de aerodynamische vormen met een groter oppervlak van de nieuwe Émonda kunnen creëren zonder gewicht toe te voegen.

Emonda SLR

De geheel nieuwe Émonda SLR is de fiets bij uitstek voor Trek-Segafredo-klimmers. Renster Lizzie Deignan vond het zelfs de beste fiets die ze ooit heeft gereden.

Émonda SL

De Émonda SL heeft dezelfde snelle aero buisvormgeving als de Émonda SLR, maar is gemaakt van 500 Series OCLV Carbon. Rijders zullen genieten van zowel de snelheidswinst als de lagere prijs die de Émonda SL biedt.

Aeolus RSL

Met de introductie van de nieuwe Émonda introduceert Bontrager ook nieuw ontwikkelde Aeolus RSL wielen en een Aeolus RSL stuur-stuurpen combo. De Aeolus wielen zijn compleet vernieuwd, hebben een nog meer aerodynamisch profiel gekregen en zijn ook nog eens lichter dan ooit. Het ultieme racewiel van Bontrager is beschikbaar is 4 modellen op 3 niveau’s, namelijk RSL (wat staat voor Race Shop Limited en de vervanger van XXX is), Pro en Elite. De nieuwe wielen zijn ontwikkeld met de nieuwste cloud-based 3D software waardoor het ontwikkelteam vele verschillende designs heeft kunnen ontwikkelen en virtueel kunnen testen. De nieuwe Aeolus Bontrager wielen zijn lichter dan lage velgen en sneller dan hoge velgen. Ter vergelijking zijn de Aeolus RSL wielen met 37mm hoge velgen 55 gram lichter (1325 gram/set) dan de XXX 2 wielen terwijl ze 30% hoger en 15% sneller zijn. De Aeolus Pro wielen zijn net als de RSL versie ook 37mm hoog waar de Aeolus Elite wielen in 35 en 50mm varianten beschikbaar is. Alle velgen zijn volledig gemaakt van OCLV carbon, geschikt voor draadbanden en tubeless ready.

Het geheel nieuw ontwikkelde Aeolus RSL stuur-stuurpen combo zorgt voor een veel efficiëntere en aerodynamische constructie, die ook nog eens veel lichter is. Net als het Émonda frame heeft dit stuur ook een kamfoil design voor betere aerodynamica. Ook zal de Aeolus RSL stuur-stuurpen combo als after-market artikel leverbaar worden zodat toekomstige eigenaren van een Émonda SL en van een Trek Madone SL hun fiets kunnen upgraden voor 7 watt winst en 10% aerodynamica.

Beschikbaar in nieuwe Project One

De Émonda SLR is ook beschikbaar voor maatwerk in Project One, het custom bike-programma van Trek, die liefhebbers de kans geeft om de fiets van hun dromen te creëren. Zowel qua afmontage als design. Zo komen er met het nieuwe Emonda platform drie kleuren bij: Sweet Gold Leaf, Holographic Diamond Flake en Amplified Alchemy , waarbij Sweet Gold Leaf is ingelegd met echt bladgoud.